XRAYPICTURES PHOTOGRAPHY

Photoblog of XRAYPICTURES PHOTOGRAPHY (Kevin Mollet)

Idool Michiel

with 9 comments

Idool. Het woord kreeg sinds het populaire liedjesprogramma een ietwat denigrerende  bijklank. Toch heb ik er een: Michiel. De levensgenieter die vol liefde een Petit Beurre breekt om met zijn gast(e) te delen in het Bourgondisch Complot, het kind die met zijn twee vrienden door Europa tuft in De Bende van Wim, de magiër die  beelden ziet en vastlegt als geen ander fotograaf. Juist, Michiel Hendryckx.

Ik mocht hem een tijd terug interviewen voor de Krant van West-Vlaanderen want de Gentenaar is eigenlijk een Pannenaar, al draagt hij zijn West-Vlaamse roots ergens diep verscholen in hem. Zo diep mogelijk… zo bleek.

En daar zit je dan. Met de meester-fotograaf en meester-filosoof in een bankkantoor voor een interview. In het Walhalla van het geld. Met Michiel, de grote verkondiger dat geld en het materiële hem eigenlijk niet interesseren. “Contradictie ten top”, bedenk ik.

Hij vertelt honderduit. De recorder klik ik uiteindelijk uit na ruim 45 minuten. Zo veel wijsheid, zo straffe waarheid, zo diepe eerlijkheid…

Hij voelt ongetwijfeld dat ik een rasechte West-Vlaming ben. Dat ik daar fier op ben. Maar… het idool neemt geen blad voor de mond. Meer zelfs: West-Vlamingen zijn bekrompen, zelfingenomen, doemdenkers, onwerelds…

Verdomme, Michiel…. misschien heb je wel gelijk ? Of Beter: je hebt misschien geen ongelijk. Whatever ?

 

 

Maar hij praat ook graag over mijn passie: de fotografie. Dat die jonge gasten virtuoos zijn, erkent hij. “Maar ze moeten met hun poten van de knopjes blijven”, slaat hij de vuist op tafel ! En ook de fotografie brengt hij terug tot zijn essentie: “Je bent maar een fotograaf. Een fotograaf wordt nooit groot. Het is slechts een beperkt medium…”, slaat hij weer spijkers met koppen.

En voor ik het goed en wel besef, sta ik van de grootmeester van de Vlaamse fotografie portretfoto’s te nemen op een stuk dijk tussen Middelkerke en Oostende. Een unieke ervaring. Half trillend op de benen maar Michiel blijft doordraven over de essenties van het leven en het geluk.  Vertellend over hoe hij soms na een foto-opdracht blij als een kind de trap thuis op holt om snel zijn beelden op zijn computer te aanschouwen en af te werken en dan het gelukzalig gevoel te beleven dat hij een beklijvend beeld schoot. Michiel… het blij kind.

En dan nemen we afscheid. Michiel stapt weer zijn leven in om even later weg te snorren op z’n scooter. Ik blijf nog de ganse rit naar huis verdwaasd nagenieten van een unieke namiddag. Michiel…. mijn idool.

 

9 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Prachtig hoe je je passie voor Michiel en de fotografie beschrijft en ondertussen knappe beelden schoot onbewust zoals hij ze graag zou gewild hebben.

    joke

    maart 26, 2011 at 12:47 am

  2. Ik heb veel respect voor Michiel. De manier waarop hij een beeld kan analyseren is sterk, heel sterk.
    Maar zijn visie over beeldbewerking en -verwerwerking is wat ouderwets. Voor hem blijf je best van de knoppen en sliders om een beeld te veranderen en te “tweaken”. Alhoewel ik hem wel begrijp, vind ik toch dat door de technologische vooruitgang, een fotograaf nu veel meer middelen heeft om een beeld te maken zoals hij of zij in gedachten heeft. Michiel vindt dat maar niets. Voor hem moet het een puur beeld zijn, zonder extra of minder verzadiging, etc ….
    Je eerste beeld zou hij om die reden ook afkeuren. Maar ik vind het juist door de nabewerking een sterk beeld geworden.
    Fijn dat je hem mocht ontmoeten!

    jurgen

    maart 26, 2011 at 9:44 am

    • Michiel is helemaal niet tegen het digitaal afwerken van de beelden. Hij noemde het zelfs: “Wat je vroeger in de doka per kilo kon verwerken, kun je nu met Photoshop per milligram beheersen.” Hij noemde de digitalisering overigens een immens godsgeschenk.
      Hij hekelde wel het overmatig gebruik van Photoshop om een zogezegde “eigen stijl” te creëren in de drang om snel herkent en beroemd te worden. Sommige fotografen laten niet meer het beeld spreken maar willen op elke foto hun eigen stempel drukken, ook al hebben ze dat met hun talent en kwaliteiten niet nodig om goed te zijn.

      Xray

      maart 26, 2011 at 2:21 pm

  3. Ook voor mij is Michiel het uithangbord als het op fotografie uitkomt. Steeds weer opnieuw kan hij me bekoren met zijn verhalen en foto’s, enerzijds per boot, anderzijds per motor.
    Kevin, jij hebt Michiel weer mooi in de spotlights gezet, echt fijn.

    kris luckermans

    maart 28, 2011 at 5:17 pm

  4. Mooi verslag van deze ontmoeting waarvan ik -op de achtergrond- getuige was. Zo’n autoriteit fotograferen lijkt mij geen eenvoudige klus, die je toch tot een goed einde hebt gebracht!

    Erwin Acke

    maart 28, 2011 at 7:48 pm

  5. Wat moet het boeiend zijn om een grote fotograaf zoals Michiel te mogen interviewen. En je hebt er bovendien hele knappe kiekjes bijgezet. Maar West-Vlamingen zijn toch niet bekrompen vind ik – hihihihi. Misschien omdat ik er zelf ene ben – hahahaha.

    maaike

    maart 30, 2011 at 12:19 pm

  6. Je hebt dat mooi neergeschreven Kevin!

    Ik heb genoegen gehad hem ooit even kort te spreken en een lezing van hem bij te wonen: een bijzonder enthousiaste, boeiende en vlotte spreker!

    Serge Van Cauwenbergh

    april 21, 2011 at 4:45 pm

  7. mooie foto’s, mooie beschrijving van de ontmoeting

    wendy

    juli 13, 2011 at 11:18 am

  8. […] 60-jarige leeftijd afscheid neemt van de journalistiek. In februari mocht ik hem nog interviewen en portretteren voor Krant van West-Vlaanderen want de Gentenaar werd geboren in De Panne. Hij nam toen met plezier […]


Geef een reactie

