XRAYPICTURES PHOTOGRAPHY

Photoblog of XRAYPICTURES PHOTOGRAPHY (Kevin Mollet)

Ochtendkilte (3)

with 19 comments

Het was alweer lang geleden dit ik nog eens een Ortonbewerking toepaste op een van mijn foto’s.

Bij foto’s waarin een sterk gradiëntverloop zit werkt deze bewerkingsvorm voor mij het beste. Het satureert wat de gloed in de lucht en creëert een dromerig sfeertje.

 

spuikomimgp4462

 

Mijn Ortonbewerking:

  • De backgroundlaag kopiëren
  • De onderste laag Gaussiaans vervagen
  • de bovenste laag op “overlay” zetten, USM toepassen en eventueel de transparantie aanpassen.
  • Selectief de bewerking wat verminderen of net versterken met laagmaskertjes
  • Steeds volgens smaak en afhankelijk van het type foto (vandaar dat ik nooit actions gebruik)
Written by Xray

januari 9, 2009 bij 9:32 am

19 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dank je voor de info. Ik ga dat eens proberen.

    Harry de Rooij

    januari 9, 2009 at 11:08 am

  2. euh, Ortonbewerking? Nog nooit van gehoord.

    Je beeld is anders wel knap, kan zo verkocht worden op groot posterformaat voor in een woonkamer of zo.

    jurgen

    januari 9, 2009 at 11:20 am

  3. Bedankt voor de uitleg, erg interessant!

    Serge Van Cauwenbergh

    januari 9, 2009 at 12:15 pm

  4. dit likt wel chinees voor mij hoor X-rayken
    maar het is een schitterend resultaat!

    CALLEMIE

    januari 9, 2009 at 1:05 pm

  5. ook chinees voor mij, maar wel mooi

    Karim

    januari 9, 2009 at 2:31 pm

  6. Heel mooi! Dank voor het plaatsen van de bewerking. Ik gebruikte die vroeger ook, maar naderhand wist ik niet meer hoe het moest.

    Caroline

    januari 9, 2009 at 3:07 pm

  7. Xray toffe bewerking en leuk dat we nog iets bijleren. Altijd meegenomen. Dank je!

    Joke

    januari 9, 2009 at 4:36 pm

  8. Je werk wordt beloond! Prachtig eindresultaat!

    boomkruiper

    januari 9, 2009 at 4:51 pm

  9. Inderdaad geeft deze foto een ongelooflijk mooi dromerig gevoel weer. Tips zijn altijd welkom.

    kris luckermans

    januari 9, 2009 at 5:27 pm

  10. Fijn beeld! Ook nog nooit van die bewerking gehoord! Bedankt om ze mee te delen!

    Bart Werbrouck

    januari 9, 2009 at 6:28 pm

  11. Uitstekende tip (net als de vorige) en zeer goed uitgewerkt!
    Het was vandaag overigens een uitzonderlijk mooie dag om winterlandschappen te fotograferen. Hopelijk niet de laatste! Zelf had ik het geluk vandaag iets meer in het binnenland te zijn, waar nog meer wintersfeer is dan in het westen van het land.

    Erwin

    januari 9, 2009 at 7:05 pm

  12. Ik had nog nooit van een ortonbewerking gehoord, maar nu ga ik dat onthouden dankzij jouw goede beschrijving. Het resultaat is heel mooi inderdaad.

    Caro

    januari 9, 2009 at 9:06 pm

  13. in elk geval een erg sfeervol resultaat!

    MJ

    januari 10, 2009 at 8:12 am

  14. Interessante info met een geweldig leuk resultaat. Een foto waar ik het echt koud van krijg !

    Frederik

    januari 10, 2009 at 1:44 pm

  15. Dit soort beelden vind ik ronduit prachtig!

    Leuk die uitleg nog eens, ook die van je blenden.
    Ik ga ook voor het ‘manuele’blenden, heb je inderdaad meer mogelijkheden, ten minste vind ik ;-).

    Ook genoten van je eindejaarsfoto’s – en fantastisch: 2covers!

    caitlin

    januari 10, 2009 at 1:56 pm

  16. Prachtige beelden Kevin! Ik sta hier telkens weer met open mond te gapen naar die mooie foto’s van jou. Fijn dat je af en toe voor ons leken een beetje uitleg geeft over de technieken die je gebruikt. Zo kunnen wij ook “proberen” een beetje in jouw buurt te komen.
    Groetjes

    Guido

    januari 11, 2009 at 11:03 pm

  17. Orton werkt blijkbaar heel mooi in zo een winters landschap. Doet me meteen zin krijgen het ook nog eens te proberen.

    Los daarvan: leuk lijnenspel en goed gezien en gekadreerd, dat eenzame bootje.

    Joris

    januari 12, 2009 at 1:28 am

  18. Bedankt voor de uitleg, het resultaat mag zeker gezien worden, hoor!

    pieterbie

    januari 17, 2009 at 12:51 am

  19. zeer dromerig en winters beeld. Zal ik zeker eens proberen te onthouden

    Pieter

    januari 24, 2009 at 10:21 pm


Geef een reactie

