XRAYPICTURES PHOTOGRAPHY

Photoblog of XRAYPICTURES PHOTOGRAPHY (Kevin Mollet)

ochtendkilte (02)

with 6 comments

Nog enkele ochtendbeeldjes van tijdens het krieken van de dag.

Ik probeer even de blendmethode vereenvoudigd uit te leggen.

Bij de gebruikte methode neem ik telkens drie gelijkaardige foto’s, op statief uiteraard, met een verschillende belichting. Bijvoorbeeld EV-1, EV 0 en EV+1. Daarna leg ik de drie foto’s op elkaar waarbij ik telkens delen selecteer en uitveeg die niet bruikbaar zijn. Zo bekom je een goed belichte voorgrond, lucht en detailonderdelen. Zo vergroot je het dynamisch bereik van de foto.

Met een foto zouden nooit alle delen in de foto goed belicht kunnen zijn. Of je belicht goed de lucht en je hebt een donkere voorgrond of omgekeerd. Door van elke foto de beste delen te kiezen krijg je een “betere” foto.

Van ieder stuk foto die nog overblijft pas ik dan nog afzonderlijk de niveau’s en curves aan. Ook selectief wat de saturatie aanpassen, doordrukken en tegenhouden… Zo bouw je dus snel heel wat laagjes op.

Pure HDR (met bv. Photomatix) zou ook mogelijk zijn maar ik verkies toch de manuele methode waarbij ik zelf kan kiezen wat wel en wat niet bruikbaar is.

 

kerkhofimgp4357

 

kerkhofimgp4371

Written by Xray

januari 8, 2009 bij 8:16 am

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik vind dit er veel mooier uitzien dan de HDR foto’s die ik tot nu toe bij anderen heb gezien. Die vind ik vaak heel onnatuurlijk van kleur!

    Ank

    januari 8, 2009 at 10:45 am

  2. Kevin, is er ijs te zien op het strand?

    Karel

    januari 8, 2009 at 11:35 am

  3. Het geeft een speciale sfeer aan je foto’s.

    Martine

    januari 8, 2009 at 12:17 pm

  4. Ziet er IJS-, maar dan ook echt IJSKOUD uit.

    Harry de Rooij

    januari 8, 2009 at 5:59 pm

  5. Na je vorige post wou ik je vragen hoe je die samengestelde beelden precies maakt. Bij deze is die vraag al beantwoord voor ik ze kon stellen. Bijna ambachtelijk (nu ja, voor zover je dat woord kan gebruiken voor digitale bewerkingen) werk, met een heel mooi resultaat. Ik blijf nog nieuwsgierig naar de oorspronkelijke foto’s. In elk geval: knap gedaan, een mooi technisch staaltje.

    Joris

    januari 12, 2009 at 1:23 am

  6. Om écht goede foto’s te maken denk ik dat het manueel bijsturen van de HDR inderdaad gewenst is.
    Jouw resultaat mag alvast gezien worden.

    pieterbie

    januari 16, 2009 at 6:09 am


Geef een reactie

