XRAYPICTURES PHOTOGRAPHY

Photoblog of XRAYPICTURES PHOTOGRAPHY (Kevin Mollet)

Storm Tide (01)

with 23 comments

Xray was embedded fotograaf tijdens Operation Storm Tide in Oostende.

Paratroepen uit Diest en Brasschaat hebben ’s ochtends een stormlanding uitgevoerd en meteen de luchthaven ingepalmd. Zodoende kon een luchtbrug opgestart worden om zwaar materiaal aan te voeren. Hierna infiltreerden verschillende secties doorheen het Schorregebied. Doel is de herinname van de Ambassade in het stadscentrum waar rebellen zich verschansen. Onderweg worden de troepen echter onder vuur genomen en moeten ze een gijzelaar uit een boerderij vrij krijgen die er door rebellen wordt gegijzeld. De gemaskerde “Warlord” eist terugtrekking van de heli, stopzetting van troepenbewegingen, diesel, voedsel, munitie, enz.

De eisen werden niet vlug genoeg ingewilligd en een half uur later krijgen de para’s een vinger van de gegijzelde als waarschuwing. Een inval was de enigste oplossing.

’s Avonds werd de ambassade bereikt en bestormd maar dat is voor een volgend topic.

 

 

 

 

 

 

 

 

Embedded journalistiek is bijzonder boeiend, al was er hier natuurlijk geen echt gevaar. Bovenal heb ik de para’s leren kennen als bijzonder vriendelijke en sympathieke gasten die heel serieus met hun job bezig zijn.

Alle situaties (ook al zijn het oefeningen) worden met een bijzondere ernst aangepakt en uiterst professioneel uitgevoerd. Chapeau mannen.

Written by Xray

augustus 27, 2008 bij 6:19 am

23 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ben je niet Robert Capa-gewijs mee geland op het strand? 😉
    Leuke platen, de tweede heeft zo’n beetje een Band of Brothers-gehalte.
    Wat mij nu wel opvalt is dat ze alles zo echt mogelijk simuleren, maar hun manoeuvers uitvoeren met baret in plaats van met helm…

    s.goovy

    augustus 27, 2008 at 7:20 am

  2. hé super, je was er, ik hoorde het gisteren op ’t nieuws en dacht dat is een kolfje naar X-ray’s hand!

    Super reeks, ik kijk uit naar ’t vervolg!

    MJ

    augustus 27, 2008 at 7:55 am

  3. Heel leuke reeks!
    Hoe kom jij toch aan die contacten ?

    viero

    augustus 27, 2008 at 8:22 am

  4. Oorlogsfotografie in Oostende! Wat gaan we hier nog allemaal meemaken…
    Prachtig dat je dit kon doen en met prima resultaten!
    Wel knap gezien van S.Goovy… ik had er niet op gelet, maar ik vraag me nu ook wel af waarom ze geen helm droegen.

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    augustus 27, 2008 at 8:45 am

  5. oei ik dacht al oorlog aan de kust
    hihi
    proficiat voor je geslaagde opdracht!

    callemie

    augustus 27, 2008 at 8:56 am

  6. Ik was er absoluut van overtuigd dat jij op de eerste rij zou staan bij deze oefening,toch omdat deze in Oostende plaats vind. Ik kijk vol bewondering naar je reeks en knappe beelden,dit beloofd voor de komende dagen. Dit moet als fotograaf een hele belevenis zijn,zoals een kind in een speelparadijs.

    Jimmy

    augustus 27, 2008 at 9:05 am

  7. toen ik ze op het nieuws zag was het ook de eerste gedachte die in mij opkwam dat we er hier zeker foto’s van gingen zien…schitterend in beeld gebracht!

    centrocampista

    augustus 27, 2008 at 9:09 am

  8. knap, dat zijn echt wel goede beelden.

    sebastien

    augustus 27, 2008 at 9:16 am

  9. Ha, mijn frank valt… bij manoeuvers op openbaar terrein moéten ze waarschijnlijk baretten dragen i.p.v. een helm. Juist om aan te tonen dat het oefeningen zijn in plaats van een echte oorlogsituatie. Je weet nooit dat er enkelingen zijn die zich een hoedje schrikken…;-)

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    augustus 27, 2008 at 10:02 am

  10. Dat je daar zo dicht bij mocht komen.
    leuke reportage.

    Harry de Rooij

    augustus 27, 2008 at 11:38 am

  11. Dat moet wel een hele ervaring geweest zijn, ik vind het ook knap in beeld gebracht.
    het vraagt natuurlijk om nog meer beelden. Ik heb gelezen , die krijgen we nog wel.

    Wim

    augustus 27, 2008 at 1:39 pm

  12. Een baret is burger vriendelijker, een helm zou de mensen het gevoel geven dat ze in Irak zijn.
    In het leger zitten ook PR mensen.

    Wim

    augustus 27, 2008 at 1:43 pm

  13. Prachtige foto’s !
    Toen ik gisteren op de fiets zat zag ik de 2 C130’s specatulaire maneuvres maken richting luchthaven… Ik wist er nog niets vanaf, en jammer dat ik het nu pas te weten kom, ik dacht dat het ter voorbereiding was voor de Air dag in koksijde, maar blijkbaar is er meer aan de hand.

    Sille

    augustus 27, 2008 at 3:15 pm

  14. Wat “moedig” van je x-ray! Het “gevaar” trotseren om ons, weeerloze burgers, op de hoogte te houden van het reilen en zeilen in “oorlogsgebied”. 😉
    Er zijn groene en rode baretten. Misschien moesten ze die twee groepen gewoon uit elkaar kunnen houden en droegen ze daardoor geen helm.

    fotomart

    augustus 27, 2008 at 5:05 pm

  15. Wat interessant om te fotograferen en boeiend ook!

    Ank

    augustus 27, 2008 at 9:06 pm

  16. Hele mooie start van een reeksje. Op naar de volgende ! Over de para’s dan bedoel ik hé…

    fbaert

    augustus 27, 2008 at 9:06 pm

  17. Ik hoorde dat het aan zee daar aan de gang was en ik wist gewoon dat ik de dag erop foto’s van zou zien op uw blog hahaha

    Mooi gedaan !! altijd al interessant gevonden, zo hoe zo’n aanval georkesteerd wordt.

    Frederik

    augustus 27, 2008 at 9:26 pm

  18. Boeiend verhaal en leuke foto’s.

    eLLe

    augustus 27, 2008 at 9:39 pm

  19. Prachtige foto’s, was niet eens verbaasd deze hier aan te treffen.
    Heb dit artikeltje naar mijn weblog gelinkt, want ik heb foto’s gemaakt van een deel van de operatie, die zich aan “airside” op de luchthaven afspeelde.
    Groetjes, Daniel

    flyingdaniel

    augustus 27, 2008 at 11:20 pm

  20. Prachtige fotokunst over een militair onderwerp. Ja, ook dat laatste kan me interesseren als dochter van mijn vader zaliger.

    De storm tide in je titel heeft me aangetrokken (en ja, ik had in het nieuws van ver wel zoiets opgevangen, herinner ik me nu). Er speelt op dit moment nog een zondvloed in mijn hoofd, de exaflood, vandaar dat ik op jouw ‘tidy’ titel afkwam … om fotokunst te ontdekken.

    Veel succes!

    PS Over de digitale zondvloed kun je o.a. daar lezen: http://www.nrc.nl/economie/article1964269.ece/Angst_voor_de_digitale_zondvloed

    janien

    augustus 28, 2008 at 12:00 pm

  21. Bijna eng zo dicht als jij er op zat. En die helikopter er ook nog eens bij en de sombere lucht. Dus eerdaags naar Zuid-Ossetie? 😉

    boomkruiper

    augustus 28, 2008 at 5:14 pm

  22. Leuk (en spannend?) dat je dit allemaal van dichtbij mag meemaken en er ook nog geweldige foto’s van kan maken! Prachtig!

    Daisy

    augustus 28, 2008 at 8:14 pm

  23. Spectaculair ! ! !
    Ze leveren in elk geval mooie foto’s op!
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    augustus 28, 2008 at 8:30 pm


Geef een reactie

