XRAYPICTURES PHOTOGRAPHY

Photoblog of XRAYPICTURES PHOTOGRAPHY (Kevin Mollet)

nog meer portretten.

with 20 comments

Ik kreeg via email van een “vaste fan” de vraag of ik het nog wel zou aandurven om portretten te tonen na alle kritiek op de vorige foto. Voor alle duidelijkheid: ikzelf zie de commentaren niet als kritiek, het zijn voor mij allemaal opbouwende tips. En meer: volledig terecht, de scherpte zit compleet fout. De foto werd genomen met de 16-50 F2.8 op 50 mm – f3.5 – iso 200 en flits. De omstandigheden waren echter verre van ideaal. De man  was een figurant  tijdens een evenement. Foto’s zijn genomen van tussen een menigte, zittend om m’n knieën en de lens doorheen een dranghekken gestoken. Dit mag echter geen excuus zijn: het portret is onvoldoende.

En omdat ik me niet wil laten kennen, nog enkele pogingen. Laat maar alweer jullie gewaardeerd licht schijnen over deze foto’s aub.

 

 

 

 

 

 

Update:

 

Naar aanleiding van de terechte commentaren dat ik bij foto 1 te hard inflitste voeg ik deze “zachtere foto” toe. Flitsintensiteit werd met 1 stop gemilderd. Geen z/w omzetting om zo het verschil nog duidelijker te maken.

 

Written by Xray

augustus 5, 2008 bij 3:41 pm

20 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. De 1ste en 4de vind ik erg mooi bij deze foto’s, bij de eerste is het standpunt er sterk!

    Robbie Veldwijk

    augustus 5, 2008 at 4:23 pm

  2. Vind ’t net leuk dat foto’s discussie oproepen, heel wat leuker dan alleen maar oh’s en
    ah’s en je leert op die manier ook anders naar je foto’s te kijken! Bij mij vandaag ook
    eens wat andere reacties dan normaal, omdat ik het zelf over me heb afgeroepen 🙂
    Bij de derde is het jammer dat meneer pastoor een hoofd op zijn hoed heeft zitten 😉
    De eerste vind ik leuk met de vertekening van de handen, leuk standpunt en mooie
    zwart/wit omzetting. En net als Robbie ga ik verder ook voor foto nr 4, ook een
    grappig figuur trouwens.

    MoniqueSamui

    augustus 5, 2008 at 5:19 pm

  3. Ik heb de reacties op je vorige postje (nog) niet gelezen, maar opbouwende kritiek is altijd heel fijn, vind ik ook zelf.
    Ik heb ook momenteel nog totaal geen ervaring met portretten – ben er ook wel in geïnteresseerd, ;-), dus laten we leren van elkaar!

    Caitlin

    augustus 5, 2008 at 5:40 pm

  4. Ik hou het meeste van nummer 4… Bij de 1ste foto “stoort” de flits me precies net iets te veel… Maar de 4de: knap hoor!

    Jens Daems

    augustus 5, 2008 at 5:48 pm

  5. Goede ingesteldheid, chapeau!
    En idd een betere reeks.

    Jürgen Doom

    augustus 5, 2008 at 6:00 pm

  6. Met het motto volgende keer beter gaat hij er voor!

    De eerste is wat ze noemen “platgeflitst” en ik denk dat je dat heel hard zal zien in de kleurversie. een beetje jammer van het toch wel fotogenieke dametje. Vanwege de donker achter grond hoefde je niet echt in te flitsen. ik denk dat ze zo ook wel genoeg van de achtergrond los gekomen was.

    De tweede is wel grappig. Juist omdat die met breedhoek genomen is. het is eens iets anders.

    de laatste twee zijn ook heel fijne beelden

    hoewel de laatste volgens mij niet hélemaal scherp is.(scherpstelling op het stuur ?)

    Het zijn maar wat bedenkingen bij de bovenstaande beeldjes.

    Maar in het algemeen doe je dat heel goed !!

    meer portretten graag !!!

    Frederik

    augustus 5, 2008 at 6:22 pm

  7. Mooie reeks, en het is inderdaad niet altijd even makkelijk om portretten heel snel te trekken. Dus prachtig dat je zo open staat voor kritiek. Er is maar één weg en die is voorwaarts 😉

    fbaert

    augustus 5, 2008 at 7:41 pm

  8. Nr 4 heeft bij mij ook de eerste prijs. Nr 3 vind ik wat raar met die priester die boven de hoed uitsteekt. Als “gekke” foto is dat wel geslaagd, maar bij een echt portret vind ik het niet staan.

    fotomart

    augustus 5, 2008 at 10:10 pm

  9. Portretten zijn inderdaad niet gemakkelijk, maar je hebt de goede attitude, ik apprecieer het ook wanneer ik terechte kritiek krijg.
    De omstandigheden zijn inderdaad meestal niet optimaal wanneer je het zo doet.
    Deze reeks is toch geslaagd hoor wat mij betreft.

    pieterbie

    augustus 5, 2008 at 10:13 pm

  10. Mijn favoriet is nummer 4. Vooral omdat het zo’n grappig figuur is. Het doet mij zo’n beetje aan een cartoonfiguur denken. Technisch gezien heb ik weinig ervaring met portretten en nog minder met invulflitsen, doch de zachtere versie in kleur van foto 1 is naar mijn mening beter. Maar voor alle duidelijkheid da’s dan enkel mijn gevoel volgend. Het standpunt van deze vind ik ook geslaagd. Portret 3 zou ik meer croppen zodat die persoon die boven de hoed uitsteekt wegvalt. Maar zoals hier al eerder is aangehaald, als grappige foto is ’t wel leuk.

    eLLe

    augustus 5, 2008 at 10:44 pm

  11. Ik ben geen kenner, alleen een plaatjeskijker, en ik vind het gevoel dat je krijgt bij een foto veel belangrijker dan de perfectie!
    En die mevrouw aan het breien … prachtig. Zo ook de andere foto’s!
    TOP!

    Fenny

    augustus 6, 2008 at 5:52 am

  12. Trial & error en blijven evolueren. Dat maakt het juist interessant. Nummer 4 is een sterk portret.

    liever

    augustus 6, 2008 at 8:49 am

  13. j’adore mr moustache!

    callemie

    augustus 6, 2008 at 8:51 am

  14. Hoi Kevin,
    Inderdaad de kritieken zijn steeds positief bedoeld, zodat je er mee
    verder kunt. En het is ook beter dan altijd alleen maar zeggen “wat is het mooi”.
    Althans dat vind ik, en ik begrijp dat jij er ook zo over denkt. Dus dat zit wel goed!
    Bij foto 1 vind ik de hand ietwat te dominant aanwezig. Ik zou een iets andere positie gekozen
    hebben. Bij de foto van het pastoorke is het jammer van de man op de achtergrond die boven de koed uitsteekt. De foto’s zijn wel goed scher, vind ik. Foto 4 vind ik een heel erg mooi portret.
    Fijne dag.
    gr.
    Ton

    Ton

    augustus 6, 2008 at 10:21 am

  15. Zoals ik al zei, Je weet echt wel hoe het moet, en deze beelden bewijzen het, niet elke foto kan een topper zijn.

    roy

    augustus 6, 2008 at 2:02 pm

  16. Ik vind het knap wat je als onervaren portretfotograaf hier hebt neergezet. Het zijn stuk voor stuk karakteristieke koppen die wat te vertellen hebben. Uiteindelijk zijn het geen studioportretten dus hoeven ze ook niet die technische perfectie te hebben.

    Steffie

    augustus 6, 2008 at 6:37 pm

  17. Ik ben niet zo’n portret-fotograaf en ik kan hiervoor alleen maar waardering opbrengen.
    De eerste foto vind ik een topper.

    cor

    augustus 6, 2008 at 8:18 pm

  18. Xray je bent goed bezig met portretten. Het is inderdaad niet zo makkelijk daar het dikwijls een snapshot is dat je moet nemen. Het zijn in ieder geval leuke foto’s en figuren.

    jokdev

    augustus 6, 2008 at 8:29 pm

  19. super goede portretten ! soms heel grappige bij

    pauline grossen

    augustus 6, 2008 at 9:11 pm

  20. Hey Kevin, Zopas terug van een aantal daagjes in de Ardennen en wat is het eerste dat ik doe? Gaan neuzen op xray’s blog!
    Leuke reeks en zelfs grappige reeks!

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    augustus 8, 2008 at 6:04 pm


Geef een reactie

