XRAYPICTURES PHOTOGRAPHY

Photoblog of XRAYPICTURES PHOTOGRAPHY (Kevin Mollet)

Portret

with 23 comments

Veel ervaring in portretten heb ik (nog) niet. Onlangs kreeg ik echter de vraag om eens wat portretwerk te tonen. Studiowerk is niet meteen de richting die ik wil uitgaan maar op locatie een goed portret kunnen nemen zal ongetwijfeld mijn horizonten kunnen verruimen. Dus afgelopen weekend dit in het achterhoofd gehouden. Toch zal ik me ook eens moeten verdiepen in het strobistenwerk om zo wat meer “crosslight” te kunnen hanteren. Alléé vooruit, we weten weer wat we willen.

Graag jullie verhelderende of verduisterende mening over deze foto.

 

Written by Xray

augustus 4, 2008 bij 9:25 pm

Geplaatst in Uncategorized

Tagged with , , , ,

23 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ofwel heeft die man een grote neus ofwel stond je te dichtbij (denk ik). Verder kan ik er weinig over zeggen want ik heb zelf ook weinig of geen ervaring met portretten. Ik zit te wachten op de fotogids van NG over portretten maar die schijnt in herdruk te zijn.

    Panthera

    augustus 4, 2008 at 9:44 pm

  2. Je weet dat ik nooit kritiek geef op blogs, maar hier vraag je het expliciet…
    Dus ik laat me even gaan: Op het eerste zicht een markante fotogenieke kop en een boeiende foto. Wat me echter onmiddellijk stoort is de onscherpe baard en neus. Misschien was het je bedoeling om alleen te focussen op de ogen met een bewust geringe scherptediepte, maar volgens mij werkt dit alleen als de ogen dan ook meer nadrukkelijk aanwezig zijn in het beeld. Nu ligt de nadruk in je compositie op de baard en de neus en stoort bijgevolg de onscherpte. En als je dan toch met deze compositie wilt focussen op de ogen, dan toch liefst op z’n linkeroog in plaats van het rechteroog zoals nu het geval is . Ook weer omdat zijn linkeroog om compositorische redenen meer aandacht eist…
    Maar…het blijft een boeiend beeld hoor!

    Geen probleem hoor Koen. Aan deze uitleg heb ik tenminste iets om op verder te bouwen.

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    augustus 4, 2008 at 9:48 pm

  3. Leuk , ik weet niet of de scherpte me al dan niet zo stoort maar misschien het feit wel dat de baard er precies niet gans opstaat ( de zijkant ook niet maar dat vind ik nog oke )

    Angélique

    augustus 4, 2008 at 9:59 pm

  4. Idd een boeiend beeld, zou nog minder hoofdruimte laten de volgende keer (ogen op 1/3 van de bovenkant) en zo komt de baard dan ook beter in beeld (als-ie tenminste scherp is 😉 ).

    Jef Janssens

    augustus 4, 2008 at 10:54 pm

  5. Alvast een dankbaar karakterkop’ke heb je hier voor je lens 🙂 Ik had de onscherpte niet van de 1ste moment gezien, maar eens je het opmerkt kan het wel ‘storend’ werken… Ik ben ook helemaal nog geen held in portretfotografie, maar het is wel zeer leuk om mee bezig te zijn. Ik ben benieuwd naar volgende probeersels van je!

    Jens Daems

    augustus 4, 2008 at 11:18 pm

  6. Zeker niet slecht maar ik volg Koen. Ik denk dat je er vooral op moet letten dat de ogen scherp zijn. Bij Vanfleteren zie je ook veel onscherpte maar de fonkelende ogen eisen alle aandacht op en geven het portret extra fit. De keuze van de modellen zit in ieder geval goed !

    liever

    augustus 4, 2008 at 11:25 pm

  7. fotogenieke kop, die jij vanuit een mooie hoek genomen hebt, xray.

    spijtig dat zijn baard niet scherp is, alhoewel dit voor mij niet storend werkt.

    curieuzeneuzemosterdpot

    augustus 4, 2008 at 11:36 pm

  8. De kop is zeker fotogeniek en de pose is volgens mij ook ok.
    Verder, wie ben ik om uw foto te beoordelen, als je kritisch kijkt denk dat jij ondertussen geen lessen moet krijgen als ik uw foto’s bekijk, en portret zal dan ook geen probleem vormen voor jou. ;-))

    roy

    augustus 5, 2008 at 12:12 am

  9. Een mooi portret waar de scherpte op de ogen ligt en zo moet het ook. Die mens heeft een superfotogenieke kop natuurlijk. Dankbaar onderwerp. Laat maar meer zien.

    jokdev

    augustus 5, 2008 at 12:26 am

  10. Van mij geen lange kritiek.

    Eerste indruk: wat een fotogenieke man!
    Tweede indruk: zeker een geslaagde foto!
    Derde indruk: jammer dat zijn linkeroog niet scherp is…

    Artur

    augustus 5, 2008 at 1:11 am

  11. Een pracht’kop’ voor een foto, maar ook ik vind de onscherpte in zijn gezicht jammer, met name
    zijn neus en oog, met de baard heb ik geen probleem en de uitsnede vind ik prima zo. Zou of
    een kleiner diafragma nemen of wat meer afstand nemen. Is dit met een 50mm lens genomen? Heb
    de ervaring dat die pas echt scherp wordt vanaf F4. Succes in ieder geval!

    MoniqueSamui

    augustus 5, 2008 at 4:23 am

  12. heb dat oog niet voor zo’n dingen het is pas achteraf als men het opmerkt dat ik het echt zie
    portretten is niet mijn ding!

    callemie

    augustus 5, 2008 at 7:16 am

  13. deze foto en comments zijn zeer leerrijk, voor mij althans!

    karim

    augustus 5, 2008 at 7:33 am

  14. Hoi Kevin,
    Het is zondermeer een markante kop, die uitnodigt om er
    een foto van te maken. Inderdaad zoals anderen ook al schreven
    jammer dat neus en baard niet scherp zijn. Persoonlijk zou ik
    ietsjes meer afstand hebben genomen waardoor ook de baard er volledig
    op zou staan. Wel vind ik de lichtinval vanuit de linker bovenhoek
    goed gekozen.
    Succes met het vervolg en daar ben ik benieuwd naar.
    Fijne dag.
    gr,
    Ton

    Ton

    augustus 5, 2008 at 9:14 am

  15. Ik kan Koen en Artur volgen…
    Waar ik persoonlijk altijd op let bij portretten is dat ik een ietwat donker achtergrond heb, het zij of tegenlicht steekt dan zo mooi af. Dat kan je op bijna al mijn foto’s zien, het onderwerp krijgt het licht, de rest moet het met heel wat minder doen.

    manu

    augustus 5, 2008 at 9:43 am

  16. Net als een aantal hier vind ik ook de onscherpte in het gezicht en de baard storend en persoonlijk houd ik van wat meer ruimte in de breedte, ik zie liever een horizontale foto dan een verticale maar dat is zeer persoonlijk. Ook zou ik de achtergrond wat rustiger willen hebben. Maar het is geenszins een slecht portret en het blijft ook vooral een kwestie van smaak en voorkeur.

    Ank

    augustus 5, 2008 at 10:10 am

  17. Wat een prachtige kop is dit! Mooie lach en goed in compositie. De scherpte had misschien wat beter gekunt, puur om wat meer rust te krijgen, of meer een aandacht punt in je foto.

    Robbie Veldwijk

    augustus 5, 2008 at 11:34 am

  18. Wat een fotogenieke persoon!
    Spijtig daat het zijn rechter oog is die scherp staat en niet het linker, ook de baard mocht iets scherper in de voorgrond. Wel een leuke compo !

    viero

    augustus 5, 2008 at 12:42 pm

  19. Ondanks het tegenlicht is de donkere zijde toch mooi belicht. Knappe kop om te fotograferen. Maar de onscherpe neus stoort me wel.

    fotomart

    augustus 5, 2008 at 12:44 pm

  20. Schitterende kop! Maar zoals al aangehaald zit de scherpte net niet waar ie best zou zitten.

    s.goovy

    augustus 5, 2008 at 1:02 pm

  21. Een prachtige kop en compotitie,
    daar zijn er geen opmerkingen voor.
    Maar inderdaad die scherpte ligt achteraan het hoofd,
    die zou ik wat verbreden door het diafragma gaatje
    een beetje kleiner te maken.
    Maar het blijft een boeiende foto.
    Gr.
    P-TER

     P-TER

    augustus 5, 2008 at 2:01 pm

  22. Ja wat moet ik nog toevoegen. De reactie van Arthur had de mijne kunnen zijn. Maar jou kennende is de volgende portretfoto een schot in de roos.

    Harry de Rooij

    augustus 5, 2008 at 2:49 pm

  23. Zoals hierboven al 22 keer gezegd. Deze mens heeft een prachtig en fotogeniek gezicht.

    Alleen jammer van de scherpte.

    En ik kan de kleur bewerking ook meer dan smaken !!

    Frederik

    augustus 5, 2008 at 6:14 pm


Geef een reactie

